Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-05-08@22:19:37 GMT

اختتامیه سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر

تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۶۶۲۵۹

صراط:

آیین اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر شامگاه سه‌شنبه ۲۲ بهمن‌ماه با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، سینماگران و سینمادوستان در برج میلاد تهران برگزار شد.

ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی‌وهشتمین جشنوار هفیلم فجر، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان و محمدمهدی طباطبایی‌نژاد معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی از مدیران سینمایی حاضر در این مراسم بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیروز حناچی شهردار تهران و از حامیان برگزاری سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر هم در ردیف مدیران حاضر در آیین اختتامیه حضور داشت.

این مراسم رأس ساعت ۱۸:۴۰ با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید در سالن همایش‌های برج میلاد آغاز شد.

نظم مراسم در دقایق ابتدایی و به‌دلیل ازدهام مهمانان در بخش ورودی‌های سالن همایش‌های برج میلاد، برای دقایقی برهم خورد.

پخش ویدئو کلیپی در گرامیداشت دهه فجر و سالگرد انقلاب اسلامی ایران، اولین بخش مراسم اختتامیه بود.

بازهم سینما بهانه دورهمی ما شد

پس از پخش کلیپ محمدرضا شهیدی‌فرد به‌عنوان مجری مراسم پشت تریبون قرار گرفت و ضمن خیر مقدم به مهمانان گفت: بازهم به بهانه سینما دورهم جمع شدیم آن هم در چهل و یکمین پیروزی انقلاب اسلامی ایران. سال پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشتیم. بلایای طبیعی اتفاق افتاد. امروز سالگرد چهلمین روز شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی است که خونش باردیگر ما را گردهم جمع کرد. هواپیمای اکراینی سقوط کرد و هموطنان ما فوت شدند. روزها و شب ‌هایی هم داشتیم که برخی معترض، منتقد و... بودند. در جشنواره هم به جز یکی دو نفر که تصمیم گرفتند در جشنواره نباشند و ما به تصمیم آن‌ها احترام می‌گذاریم باقی سینماگران ترجیح دادند با مردم همراه شدند. در «خروج» حاتمی کیای عزیز اعتراض مردم را نشان داد، در روز صفر اقتدار ملی به تصویر درآمد، مجید مجیدی با فیلمش تذکر داد که به‌واسطه گنج‌های تقلبی از خودمان غافل نشویم.

وی افزود: هر کدام از فیلم‌ها بخشی از رنج، اعتراض و... مردم نشان داده شد و صدای آن‌ها به گوش مسئولان رسید. یک بار دیگر هم کنار هم هستیم و امیدوارم شب خوبی باشد و جوایز را بپسندیم. هرچند که اختلاف نظر بدیهی و قطعی است. امیدواریم حرف‌های امیدبخش هم از برندگان بشنویم.

در ادامه مراحل برگزاری سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر در قالب پخش یک کلیپ مرور شد.

در جشنواره با هم بودن را تمرین می‌کنیم

در ادامه ابراهیم داروغه‌زاده دبیر این رویداد پشت تریبون قرار گرفت و گفت: به شما حضار گرامی و سینماگران عزیز خوشآمد می‌گویم و به همه همکاران عزیزم و هنرمندانی که به احترام مردم هنردوست تلاش کردند روزها و شب های دلنشین برای مردم فراهم آورند، خداقوت می‌گویم.

وی افزود: یاد و نام قهرمانان دلاور و شهدای دفاع مقدس به ویژه حاج قاسم سلیمانی که جشنواره سی‌وهشتم با نام او عطرآگین شده است را گرامی می‌داریم و برای خانواده‌های داغدار حوادث اخیر صبر آرزو می‌کنم جشنواره از مهمترین آیین‌هایی است که هر ساله ما را کنار هم جمع می‌کند تا با هم بودن را تمرین کنیم.

دبیر جشنواره فجر تأکید کرد: فیلمسازان با جریان‌های فکری مختلف به فعالیت در قاب سینما می پردازند گفتگو شنیدن و خواندن و دیدن آغازی برای با هم بودن بیشتر و فهم جهان پیرامون و درک موقعیت‌های به ظاهر متفاوت است اگر این اتفاق بیفتد توسعه آغاز می‌شود. جشنواره مانند هر عیدانه این امکان را ایجاد می‌کند تا همه دور هم جمع بشوند تا هم را بهتر درک کنند. هم‌نشینی اهالی سینما باعث خیزش مردمی می‌شود، مردمی که در این آیین ملی سهیم می‌شوند جامعه ما به این آیین‌ها احتیاج دارد تا به آینده امیدوار شویم. با سینما و جشنواره می‌توانیم در کنار هم بودن را تمرین کنیم و به سوی آینده بهتر حرکت کنیم برگزاری سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر را در چهل و یکمین پیروزی انقلاب اسلامی ایران تبریک می‌گویم و از همه سینماگرانی که به این آیین رونق بخشیدند تشکر می‌کنم به امید پیشرفت ایران عزیز و بزرگ.

برگزیدگان مسابقه تبلیغات سینمای ایران

در ادامه برگزیدگان مسابقه تبلیغات سینمای ایران پس از معرفی هیأت داوران و با حضور داوران بر روی سن معرفی شدند.

در این بخش سیمرغ بهترین عکس به مریم تخت کشیان برای فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» رسید.

سیمرغ بهترین پوستر هم به محمد تقی‌پور برای طراحی پوستر فیلم سینمایی «۲۳ نفر» اهدا شد.

امید میرزای سازنده آنونس فیلم سینمایی «شاهکش» هم سیمرغ بلورین بهترین آنونس جشنواره را از آن خود کرد.

در ادامه مهدی جعفری، مصطفی رزاق‌کریمی، هادی مقدم‌دوست، روح‌الله حجازی و فرشته طائرپور به‌عنوان داوران بخش فیلم‌های کوتاه، مستند و نگاه نو روی صحنه حاضر شدند تا برگزیدگان این سه بخش را معرفی کنند.

فیلم‌ها را داوری کردیم نه فیلمسازان را

فرشته طائرپور از اعضای هیات داوران این بخش گفت: به همه سلام می‌کنم. به آن‌هایی که نیامدند هم سلام می‌کنم. چون می‌دانم دل‌شان برای این کشور و این سینما می‌تپد. می‌خواهم به حال خودمان به خاطر این وقایع اشاره کنم. ایستادن ما در اینجا و بودن شما و فیلم ساختن در این روزها از سر بی اعتنایی به وقایع و سینمای ایران نیست بلکه از سر اعتنا به سینما و جوانان است. یاد گرفتیم اگر دل خونین داریم با لب خندان به جمع سینمایی‌ها بیاییم.‌

وی در ادامه به سخنرانی واکین فینیکس بازیگر نقش «ژوکر» در مراسم اسکار امسال اشاره کرد و به بازخوانی متن سخنرانی این بازیگر پرداخت: همه ما یک عشق مشترک داریم عشق به سینما این نوع بیان عشق به من زندگی شگفت‌انگیز داده که نمی‌دانم بدون آن چه می‌کنم. این فرصتی است برای آنکه صدای کسانی باشیم که صدایی ندارند. خیلی از ما نگاهمان به دنیا نیت محور است وقتی از عشق و شفقت استفاده کنیم می‌توانیم از هم حمایت کنیم. ای کاش هنرمندان ما هم نگاه کلان و خیرخواهانه داشته باشند که البته خیلی از آنها دارند.

این عضو هیأت داوران بخش فیلم‌های کوتاه، مستند و نگاه نو در ادامه افزود: از نظر ما هر ده فیلم بهترین هستند توقع داریم مسئولان سینمایی آیین نامه‌ها را وحی منزل ندادند و به فیلم‌های کوتاه و فیلم اولی توجه کنند. ما امکان معرفی کاندیداهای کمتر از این را نداشتیم. ما فیلم ها را مورد بررسی قرار دادیم نه سازندگان و نه حاشیه ها را. وجدان داوری همین را حکم می کرد.

بهترین فیلم کوتاه؛ دابر

«امتحان» ساخته سونیا حداد، «دابُر» ساخته سعید نجاتی و «کوچه» به کارگردانی محمدرضا مصباح نامزدهای بخش بهترین فیلم کوتاه جشنواره سی‌وهشتم بودند که از میان آن‌ها سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه به «دابر» به کارگردانی سعید نجاتی اهدا شد.

نجاتی حین دریافت جایزه خود گفت: ما فیلم‌کوتاهی‌ها در جشنواره نشست خبری نداشتیم، پس حرف هایم را اینجا می‌گویم.‌ فکر نمی‌کردم موضوع فیلم من دیده شود این جایزه را متعلق به همه بچه‌های کوتاه می‌دانم. به نظرم حقشان باشد که نشست خبری هم داشته باشند. از عوامل فیلمم تشکر می‌کنم و به طور ویژه از علی مردانه که وقتی به تهران آمد، من را حمایت کرد، تشکر می‌کنم.

وی در ادامه جایزه خود را به انجمن جوانان ایران تقدیم کرد و خواست تا سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران روی سن بیاید و این جایزه را از وی دریافت کند.

بهترین مستند؛ جایی برای فرشته‌ها نیست

در ادامه مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست» به کارگردانی سام کلانتری و تهیه‌کنندگی محمد شکیبانیا و محسن شاه‌محمد میراب سیمرغ بلورین بهترین مستند جشنواره سی‌وهشتم را از آن خود کرد.

مستندهای «بانو» ساخته محمد حبیبی منصور، «پروژه ازدواج» به کارگردانی حسام اسلامی و عطیه عطارزاده و «زمستان است» ساخته مهرداد زاهدیان دیگر نامزدهای این بخش بودند.

سام کلانتری حین دریافت جایزه خود گفت: در دوره یازدهم جشنواره فیلم فجر شغلم این بود که به کاندیداها زنک بزنم و بگویم شما کاندیدا هستید. خیلی امید داشتم که آیا یک روز این اتفاق برای من هم می‌افتد که کاندیدای سیمرغ شوم. یکی از دوستان به من گفت باید تلاش کنی. من می‌توانستم تلاش نکنم و حسرت بخورم اما انتخاب کردم که تلاش کنم؛ ما هنرمندان وظیفه داریم امید را به جامعه تزریق کنیم.

محمد شکیبانیا تهیه‌کننده این مستند هم اظهار کرد: سام به من گفته حرف‌های امیدوارکننده بزنم، ولی من را ببخشید. باید بگویم پرسش‌های زیادی بی‌پاسخ مانده‌اند و دست از سرمان برنمی‌دارند. خیلی از دوستانی که امروز آمدند و یا نیامدند، به خاطر همدردی با سوگواران اتفاقات سه ماه گذشته بوده است؛ به قول دوستی این غیرعادی‌ترین سوگواری جهان است. اما امیدوارم روزی به پاسخ‌های این پرسش ها برسیم.

بهترین فیلم اول؛ روز صفر

در ادامه فیلم سینمایی «روز صفر» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سعید ملکان به‌عنوان بهترین فیلم اول جشنواره معرفی و اولین سیمرغ بلورین به این فیلم اهدا شد که به دلیل غیبت ملکان در مراسم اهدای جایزه به بخش‌های بعدی مراسم موکول شد.

طائرپور از داوران حاضر بر روی سن در واکنش به تأخیر سعید ملکان برای حضور در مراسم به شوخی گفت: هر وقت ایشان رسیدند و برای تأخیرشان عذرخواهی کردند این سیمرغ را به او اهدا می کنیم!

بی‌صدا حلزون (کارگردان: بهرنگ دزفولی‌زاده، تهیه‌کننده: مرتضی شایسته)، پوست (کارگردان: بهمن ارک و بهرام ارک، تهیه‌کننده: محمدرضا مصباح)، شنای پروانه (کارگردان: محمد کارت، تهیه‌کننده: رسول صدرعاملی) و لباس‌شخصی (کارگردان: امیرعباس ربیعی، تهیه‌کننده: حبیب‌الله والی‌نژاد) دیگر نامزدهای بخش «نگاه نو» بودند.

شهردار تهران: نیازمند گفتگوی مداوم هستیم

پیروز حناچی شهردار تهران در ادامه مراسم به‌عنوان حامی مالی جشنواره روی سن حاضر شد و گفت: پیروزی انقلاب اسلامی ایران را تبریک می‌گویم. در ادامه شهادت سردار دل‌ها و درگذشتگان هواپیمای اوکراینی را تسلیت می‌گویم.

وی گفت: این سرزمین روزهای سختی را پشت سر گذاشته است، خرسندم که در جمع شما حضور دارم و این فرصت را پیدا کردم به‌عنوان نماینده مردم درباره مسایل روز صحبت کنیم. ایام انقلاب از این جهت اهمیت دارد که آرمان‌های آن زمان را به ما یادآوری می‌کند. همبستگی در عین تفاوت‌ها، بهره‌مندی از عدالت و ... از اهداف انقلاب بود. ما برای ادامه این راه نیازمند گفتگوی مداوم هستیم و جشنواره فیلم فجر را بخشی از این گفتگوی مداوم می‌بینیم وظیفه ماست که فضایی را برای این اتفاق فراهم آوریم.

شهردار تهران افزود: اگر سینمای ایران در جهان حرفی برای گفتن دارد نتیجه استمرار این حرکت است. ما به عنوان شهرداری تهران وظیفه خود می‌دانیم از این فضا حمایت کنیم و آنچه در اختیار داریم در اختیار هنرمندان قرار دهیم تا این رقابت به خوبی برگزار شود.

وی افزود: با توافقی که با دبیرخانه فجر داشتیم، تلاش کردیم این حرکت دوطرفه باشد و در جشنواره فرصتی برای طرح مسایل شهری هم داشته باشیم. مثل پسامند، رعایت حقوق شهروندی و... با همین رویکرد بود که با پخش مجموعه‌ای از کلیپ‌های کوتاه قبل از اکران فیلم‌ها نظر مردم را جلب کنیم. با افزایش آگاهی‌های مردم می‌توانیم شهری بهتر داشته باشیم.‌ هنر بهترین وسیله برای آگاهی دادن است. امیدوارم این جشنواره امکانات را فراهم کند و تمرینی برای گفتگو باشد. امیدوارم جشنواره امسال و تلاش همکاران من مقبول اهل هنر باشد.

آیین بزرگداشت فریدون جیرانی

در ادامه با پخش کلیپ بزرگداشت فریدون جیرانی، نوبت به این بخش از مراسم رسید و غلامرضا موسوی و مهدی صباغ‌زاده از سینماگران پیشکسوت و هم‌نسل این فیلمساز روی سن حاضر شدند تا از فریدون جیرانی بگویند.

موسوی در این بخش گفت: صحبت کردن درباره فریدون جیرانی، سهل و ممتنع است. چون او استاد است و من و دوستان نزدیک برای خطاب کردن او از واژه استاد استفاده می‌کنیم. او فقط یک کارگردان، نویسنده و یا روزنامه‌نگار خوب نیست، بلکه او یک انسان خوب است. ما به‌راحتی توانستیم از خمس علم ایشان استفاده کنیم.

وی افزود: جیرانی یک نوع ویروس سینما در مشهد پخش کرد و ما که هنرجوی تئاتر بودیم به سینما نزدیک شدیم. معمولا می‌شد از او آموخت. از ویژگی‌های خوب او این است که معلم خوبی است. او بدون چانه زدن در موسسات رفته و به شاگردان خود آموخته است. جیرانی یک روزنامه‌نگار فوق‌العاده هم هست. من ده سال سردبیر روزنامه «سینما» بودم و او معاون سردبیر بود و کارها را به خوبی انجام می‌داد.

آغاز آیین اختتامیه سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر

عکس: خبرآنلاین

موسوی تأکید کرد: تجلیل از فریدون جیرانی تجلیل از سینمای میانه است. سینمایی که تماشاگران فیلم‌ها را می‌بینند و لذت می‌برند. اصلا او عاشق سینمایی است که تماشاگر داشته باشد و از آنجایی که خودش بازیگر تئاتر بوده بازی‌های خوبی هم از بازیگرانش می‌گیرند. از همه کسانی که تصمیم گرفتند برای فیلسوف سینما بزرگداشت بگیرند تشکر می‌کنم امیدوارم برای دوستان دیگر هم این مراسم برگزار شود.

وی افزود: دیده ام که دوستان به سینمای او علاقه دارند من به احترام ایشان کلاه از سر برمی‌دارم.

مهدی صباغ‌زاده هم عنوان کرد: آرزوی سلامتی برای آقای جیرانی دارم. امیدوارم بهبود پیدا کند و سایه‌اش روی سر سینمای ایران باشد. در سینما مدیون ایشان هستم. در سال ۴۷ ایشان یک فیلم کوتاه ساخت و ما فیلم کوتاه ایشان را روی پرده دیدم و این نقطه آغاز من برای آشنایی با او در مشهد بود ما ده سال در اختیار سینمای آزاد بودیم بعد از انقلاب فیلمنامه آفتاب نشین ها را با هم کار کردیم که جنجال زیادی در مجلس ایجاد کرد چون نمی دانستند سینمای اجتماعی چگونه است. من وقتی می‌بینم به عنوان فیلمنامه‌نویس هنوز پابرجاست واقعاً خوشحال می‌شوم برای ایشان آرزوی سلامتی می کنم.

فریدون جیرانی که با همراهی ابراهیم داروغه‌زاده برای آیین بزرگداشت خود روی صحنه حاضر شد گفت: از دبیر جشنواره، وزیر ارشاد و رییس سازمان سینمایی تشکر می کنم. ممنون که صحبت‌هایی درباره من را شنیدید.

تندیس ویژه سردار سلیمانی؛ آبادان یازده ۶۰

در بخش بعدی مراسم پس از پخش کلیپ بزرگداشتی از شهید سردار حاج قاسم سلیمانی، فیلم برگزیده این دوره از جشنواره برای دریافت سیمرغ ویژه این بخش معرفی شد.

در بخش اهدای جایزه ویژه حاج قاسم سلیمانی، عباس صالحی وزیر ارشاد، حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی، ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره، منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما و همایون اسعدیان ریس هیات مدیره خانه سینما روی صحنه آمدند و این جایزه را به فیلم «آبادان یازده ۶۰» به تهیه کنندگی حسن کلامی اهدا کردند.

کلامی در این بخش گفت: ابتدا از همه عوامل فیلم تشکر می‌کنم که واقعاً زحمت کشیدند و این فیلم ساخته شد. فیلم مقاومت را به سردار مقاومت شهید قاسم سلیمانی تقدیم می‌کنم؛ همان که از دل‌ها وارد می‌شد نه از در. کسی که رفتنش همه ما را داغدار کرد. به یادش هستیم و خواهیم بود.

وزیر ارشاد: بیش از هر زمانی به گفتگو احتیاج داریم

سپس سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: بار دیگر و سال دیگر سینما و جشنواره فجر. سینما شاید نتواند دنیا را تغییر کند، ولی می تواند دریچه گفتگو را باز کند و امروز بیش از هر زمانی به گفتگو احتیاج داریم. در این ده روز با هم بودیم با هم به زبان سینما گفتگو کردیم.

وی افزود: فجر فرصتی یگانه برای گفتگوهای اجتماعی است. از سوی دیگر دوربین سینما ظرفیت ویژه‌ای برای عمیق دیدن دارد و ما به این زاویه‌های دید تازه نیازمندیم. ایران و انسان به این نگاه‌ها و چشم‌اندازه‌ها نگاه‌های جدی دارد. این جشنواره فرصتی برای دیدن، تبادل نظر و نقد است. سینما عشق مردم جهان و ایران است و جشنواره حسن مردم و سینماگران است. در این جشنواره مردم و سینماگران مهمان و میزبان هستند و همه در تکاپو هستند که خوب برگزار شود. امروز روز پایانی جشنواره است ولی چراغ سینما خاموش نشدنی است. سپاس از کسانی که این چراغ را روشن‌تر و روشن‌تر می‌کنند.

در ادامه با معرفی داوران بخش «سودای سیمرغ» نوبت به معرفی برگزیدگان این بخش رسید

بهترین جلوه‌های ویژه بصری (CGI)؛ محمد برادران برای «خروج»

نرگس آبیار به نمایندگی از هیأت داروان برگزیده بخش بهترین جلوه‌های ویژه بصری را معرفی کرد. سیمرغ بلورین این بخش به محمد برادران برای فیلم سینمایی «خروج» اهدا شد.

جواد مطوری برای فیلم «آبادان یازده۶۰»، جواد مطوری برای فیلم «خورشید»، امین پهلوان‌زاده و کامیار شفیع‌پور برای فیلم «درخت گردو» و رضا میثاقی و محسن خیرآبادی برای «روز صفر» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

این گزارش در حال به‌روزرسانی است...

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: جشنواره فجر اختتامیه سیمرغ صراط سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر پیروزی انقلاب اسلامی ایران ابراهیم داروغه زاده دبیر سیمرغ بلورین بهترین بهترین فیلم کوتاه حاج قاسم سلیمانی جشنواره سی وهشتم سیمرغ بلورین سازمان سینمایی فیلم های کوتاه فریدون جیرانی دیگر نامزدهای آیین اختتامیه اختتامیه سی فیلم سینمایی سینمای ایران شهردار تهران دبیر جشنواره برگزاری سی تهیه کنندگی تشکر می کنم بخش گفت وزیر ارشاد برگزار شود داوران بخش تهیه کننده صالحی وزیر هم بودن فیلم ها برای فیلم جایزه خود برج میلاد پخش کلیپ روی صحنه اهدا شد نگاه نو حاضر شد ما فیلم روز صفر کنار هم روی سن هم جمع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۶۶۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیاتی تازه درباره آخرین عاشقانه زنده‌یاد حسام محمودی

آفتاب‌‌نیوز :

فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبا» دومین ساخته کاوه صباغ‌زاده مدتی است که در بخش «سینما آنلاین» فیلم‌نت اکران آنلاین شده است به همین بهانه محمد جلیلوند منتقد سینما در یادداشتی درباره ویژگی‌های این فیلم عاشقانه نوشته است.

در این یادداشت آمده است:

«عنصری به نام تخیل که نقش مهمی در شکل‌گیری صنعت سینما داشته و آن را به یکی از سودآورترین صنایع جهان تبدیل کرده، متاسفانه جایگاه چندانی در سینمای ایران نداشته و واقع‌گرایی آن هم به شکل افراطی و سرشار از اغراق جای تخیل را پر کرده است. در سال‌های اخیر اندک تلاش‌هایی برای تولید آثاری متفاوت با جریان روز سینمای کشورمان صورت گرفته و گهگاه نیز به نتایج درخورتوجهی منجر شده که یکی از شاخص‌ترین آن‌ها «رمانتیسم عماد و طوبا» ساخته کاوه صباغ‌زاده است که تجربه‌ای نو و امیدوارکننده در قالب کمدی-رمانتیک به حساب می‌آید. پلتفرم فیلم‌نت که تنوع در پخش آثار سینمایی را در دستور کار خود داشته و در سال جاری نیز مانور بیشتری هم روی تنوع مضمونی اکران آنلاین داده، به تازگی پخش آنلاین این فیلم را آغاز کرده که می‌تواند دارای جذابیت‌های زیادی برای علاقه‌مندان این دسته از آثار باشد.

صباغ‌زاده پس از ساخت فیلم گرم و دلنشین «ایتالیا ایتالیا»، در دومین فیلم سینمایی خود «رمانتیسم عماد و طوبا» قالب کمدی-رمانتیک را برگزیده است. او قصه خود که با نگاهی به کتاب «سیر عشق» نوشته آلن دوباتن نوشته شده را بر پایه عشق میان عماد و طوبا بنا کرده و دیگر اجزا را حول محور این دو چیده است. در عین حال، فیلمنامه‌ای شخصیت محور خلق کرده که یکی از تم‌های ابدی سینما با عنوان عشق به تاروپودش گره خورده و آن را پیش می‌برد. صباغ‌زاده قصه‌اش را خوب شروع کرده و آن را با ریتمی مناسب به نقطه عطف نخست می‌رساند. زوج جوانی که تماشاگر را به تماشای قصه زندگی خود دعوت کرده و فرازوفرود‌های آشنایی را به تصویر می‌کشند. استفاده از راوی هم نکته مثبتی برای فیلم و شیوه روایت آن به حساب می‌آید که از آن برای قصه‌گو‌تر شدن کار بهره گرفته شده که در ساختار فیلمنامه فیلم به خوبی جا افتاده است.

اهل سینما و تئاتر بودن این دو نیز ایده‌ای مناسب برای خلق شوخی‌های جذاب به نظر می‌رسد که در عین حال رگه‌های پررنگی از فانتزی دارد. «رمانتیسم عماد و طوبا» نگاه روانشناسانه‌ای به قهرمان‌های خود و سیر روابط آن‌ها داشته و در عین حال دست به آسیب‌شناسی هم می‌زند. موضوعی که در سینمای ایران به آن کمتر پرداخته شده و این فیلم از این حیث نمونه‌ای شاخص و درخشان به حساب می‌آید.

صباغ‌زاده برای جذاب‌تر شدن فیلم خود شوخی‌های بامزه‌ای را با تکیه بر ظرفیت‌های کمدی رمانتیک خلق کرده که حال و هوای شیرینی به فیلم بخشیده است. از طرف دیگر روی وجوه بصری فیلم خود نیز به خوبی کار کرده و از رنگ و به ویژه نور برای خیال‌انگیزتر شدن فیلم خود سود جسته که می‌توان آن را جزو نقاط قوت فیلم به حساب آورد. همان نکته‌ای که تماشای «رمانتیسم عماد و طوبا» را دلپذیرتر کرده و آن را به ذات سینما نزدیک می‌کند.

انتخاب بازیگر در کمدی رمانتیک‌ها از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار بوده و تنها اندک لغزشی می‌تواند کلیت کار را به خطر بیندازد. آن هم فیلم‌هایی از جنس «رمانتیسم عماد و طوبا» که با تکیه بر دو شخصیت اصلی خود پیش رفته و کاملا متکی به بازیگران خود است. صباغ‌زاده نقش‌های اصلی فیلم خود را به دو بازیگری سپرده که تا زمان تولید فیلم تجربه سینمایی زیادی نداشته و بیشتر در قاب کوچک تلویزیون حضور داشته‌اند. با این حال، شیمی رابطه عماد و طوبا با تکیه بر بازی خوب این دو قابل قبول از کار درآمده است. زنده‌یاد حسام محمودی به شخصیت عماد باورپذیری خوبی بخشیده و تماشاگر را به سمت خود می‌کشاند. در طرف دیگر، الناز حبیبی در نقش طوبا قرار دارد که به خوبی از فیزیک و میمیک چهره‌اش برای جان بخشیدن به نقش بهره گرفته و بازی درخشانی را ارایه کرده است. تا جایی که برای نخستین‌بار نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر جشنواره فیلم فجر شده است. البته نمی‌توان از گروه بازیگران «رمانتیسم عماد و طوبا» گفت و از کنار زنده‌یاد علی انصاریان عبور کرد. بازیگری که در نقشی مکمل خوش درخشیده و آخرین فیلم سینمایی‌اش، نوید حضور بازیگری توانا در عرصه سینمای ایران را می‌داد.

«رمانتیسم عماد و طوبا» از آن دسته فیلم‌هایی است که قابلیت ارتباط با طیف‌های مختلف سنی به خصوص زوج‌های جوان را داشته و لحظات شیرینی را برای مخاطبان خود رقم می‌زند.»

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • سهم سازمان سینمایی از نمایشگاه کتاب
  • سهم انجمن سینمای جوانان ایران و سازمان سینمایی از نمایشگاه کتاب
  • حضور فارابی با ۱۶ عنوان جدید در نمایشگاه کتاب
  • حضور پررنگ بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب
  • حضور انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۱۶ اثر جدید در نمایشگاه کتاب
  • بنیاد سینمایی فارابی، ۱۶ عنوان کتاب جدید را در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی می‌کند
  • خزاعی: انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم
  • جزئیاتی تازه درباره آخرین عاشقانه زنده‌یاد حسام محمودی
  • بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلم‌ها ندارد
  • پارسا پیروزفر و اخاذی از زنان ثروتمند ؛ سکانسی که پربازدید شد | ببینید