لحظه به لحظه با اختتامیه جشنواره فیلم فجر
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۵۳۱۰۴
به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، مراسم اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر شامگاه امشب(جمعه 22 بهمنماه) با حضور هنرمندان و مدیران سینمایی کشور در مرکز همایشهای برج میلاد تهران آغاز شد.
در ابتدای این مراسم ویدیویی از فیلمهای پر مخاطب سینمای ایران و حضور مردم ایران در روزهای انقلاب اسلامی به نمایش درآمد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اجرای این مراسم با محمد سلوکی است. او پس از خوشامدگویی گفت: از همه هنرمندان کشورمان تشکر میکنم که وجود ویروس کرونا و سختیهای آن چراغ سینمای ایران را روشن نگه داشتهاند.
سپس اتفاقات مختلف چهلمین جشنواره فیلم فجر طی یک گزارش تصویری به نمایش درآمد.
در ادامه این مراسم مسعود نقاشزاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: ایام فجر انقلاب و یاد و خاطر مردان و زنان انقلاب اسلامی و شهید حاج قاسم سلیمانی را گرامی میدارم. سینمای ایران طی یک سال گذشته با سختیهای بسیاری رو به رو بود، اما سینماگران و هنرمندان ایستادند و آن را زنده نگه داشتند.
وی ادامه داد: در این جشنواره ما سعی کردیم برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم و برگزاری این جشنواره را ارتقا بخشیم، به همین منظور گاهشماری را در نظر گرفتیم و طبق آن جلو رفتیم. خوشبختانه طنین خوش جشنواره فیلم فجر در بسیاری از استانهای کشور شنیده شد و ما این جشنواره را در آن استانها برگزار کردیم.
دبیر جشنواره فیلم فجر بیان کرد: ما سعی کردیم در حد توانمان به سینمای ایران کمک کنیم. این سینما نیاز به توجه و مهربانی دارد. حیف است که مهر را در دل نپروریم، پاینده باشید.
سپس ویدیویی از درگذشتگان یک سال گذشته سینمای ایران به نمایش داده شد.
در ادامه مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر، جوایز چند بخش اهدا شد.
در بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران، سیمرغ بلورین بهترین عکس به حبیب مجیدی برای مجموعه عکس فیلم «منصور»، دیپلم افتخار بهترین پوستر به احسان برآبادی برای پوستر فیلم «پیر مردها نمیمیرند» و سیمرغ بلورین بهترین آنونس امید میرزایی برای فیلمهای «صحنه زنی» و «تکتیرانداز» اهدا شد.
این خبر در حال تکمیل است...
منبع: فارس
کلیدواژه: سینمای ایران جشنواره فیلم فجر سینمای ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۵۳۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آمارسازی فروش به نفع سینمای مستند نیست/ نشانی غلط ندهیم
مرتضی پایهشناس مستندساز با اشاره به گسترش فعالیت پلتفرمها در سالهای اخیر و افزایش فضای نمایشی برای سینمای مستند به خبرنگار مهر گفت: خوشبختانه نسبت به گذشته، شاهد افزایش فضاهای نمایشی برای سینمای مستند هستیم. همه نهادهای تولید کننده فیلم مستند، مهمترینشان مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، باید به این موضوع فکر کنند که گسترش و وسعت بخشیدن به سینمای مستند، تنها به معنی رکوردزدن در تولید فیلم یا اهتمام برای رونق بخشیدن در این بخش نیست. افزایش بسترهای نمایش این آثار مهمترین هدفی است که هر نهاد و موسسه تولید فیلم مستند باید دنبال کند.
کارگردان مستند «چوب» ادامه داد: پلتفرمها، شبکههای تلویزیونی، گروه «هنر و تجربه» و پاتوقهای نمایش در جای جای ایران، بستری فراهم کردهاند که سینمای مستند ایران بهتر و بیشتر دیده شود. اما این، همه ماجرا نیست. متاسفانه معیارهایی در اکران آثار مستند حاکم است که برگرفته از سینمای داستانی است. فیلم پرفروش و فیلم پرمخاطب در سینمای مستند، جایگاهی مانند سینمای داستانی ندارند. مخاطب برای مستندساز مهم است، اما لزوما این مخاطب میلیونی و انبوه نیست. اصلا جایگاه سینمای مستند این نیست که برای پسند مخاطبش، شبیه معیارهای رایج روز شود. سینمای مستند، نمایش واقعیت است، پیشروست، بیان بخشی از حقیقت هر پدیده و نمایش عریان مسایل بشری هدف این سینماست. لزوما هر فیلم، مخاطب یکسان ندارد و اغلب آثار مستند با هدف سرگرم کنندگی صرف ساخته نمیشوند.
کارگردان «وطن دوستی» ادامه داد: جوسازی برای فیلمها و پلتفرمها بر اساس فروششان، از دل مناسبات و ارزشهای سینمای داستانی میآید که ساز و کارش با سینمای مستند فرق دارد. آن معیارها وقتی به سینمایی ورود میکند که ذاتش اندیشه ورزی و نگاه هنرمندانه به پدیده ها است، نه تنها باعث رونق سینمای مستند نمیشود که مایه ناامیدی مستندسازان است.
پایهشناس یادآور شد: برای همه ما فیلمسازها، مخاطب مهم و انگیزهبخش است، وضعیت و تعداد مخاطب در سینمای مستند نیاز به تحلیل دارد. مستندی ممکن است برای دانشجویان جذاب باشد، ممکن است مخاطبش جامعه پزشکی باشد یا قشر دانشگاهی را جذب کند و مواردی از این دست. تصمیم گرفتن درباره جامعه مخاطبان سینمای مستند، ساده نیست.
پایهشناس در پایان عنوان کرد: به عنوان سینماگری که بیش از ۲ دهه در این حوزه فعالیت کرده، مثل همه همصنفانم از رونق تولید و نمایش آثار مستند، استقبال میکنم. مشکلات معیشتی و امنیت شغلی، بخشی از همکارانم را دچار بحرانهای جدی و دوری از حرفه محبوبشان کرده است. متوجهم که توجیه بخشی از مدیران سینمایی، برای توجه به تولید این است که مشکلات معیشتی کمرنگ شود اما فراموش نکنیم که بهترین فیلمهای مستند اگر دیده نشوند، تاثیری روی جامعه مخاطبانشان ندارند. امیدوارم با گسترش فضاهای نمایش سینمای مستند، مخاطب واقعی این آثار پیوند لازم در زمان مناسب را با این آثار برقرار کند و معادلات تولید، تبلیغات و اکران، برای فیلم مستند عادلانه و حرفهای باشد.
مرتضی پایهشناس کارگردان و تدوینگر، مستندهای «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه»، «جایی که زندگی میکنیم»، «ملاقات پشت دیوار اشرف»، مجموعه مستند «هم مسیر» و ... را در کارنامه دارد.
کد خبر 6100356 آروین موذن زاده