Web Analytics Made Easy - Statcounter

مراسم اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر با حضور جمعی از هنرمندان و مدیران سینمایی آغاز شد.

مراسم اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر شامگاه امشب(جمعه ۲۲ بهمن‌ماه) با حضور هنرمندان و مدیران سینمایی کشور در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران آغاز شد. 

در ابتدای این مراسم ویدیویی از فیلم‌های پر مخاطب سینمای ایران و حضور مردم ایران در روزهای انقلاب اسلامی به نمایش درآمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اجرای این مراسم با محمد سلوکی است. او پس از خوشامدگویی گفت: از همه هنرمندان کشورمان تشکر می‌کنم که وجود ویروس کرونا و سختی‌های آن چراغ سینمای ایران را روشن نگه‌ داشته‌اند.

سپس اتفاقات مختلف چهلمین جشنواره فیلم فجر طی یک گزارش تصویری به نمایش درآمد.

در ادامه این مراسم مسعود نقاش‌زاده، دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: ایام فجر انقلاب و یاد و خاطر مردان و زنان انقلاب اسلامی و شهید حاج قاسم سلیمانی را گرامی می‌دارم. سینمای ایران طی یک سال گذشته با سختی‌های بسیاری رو به رو بود؛ اما سینماگران و هنرمندان ایستادند و آن را زنده نگه داشتند. 

وی ادامه داد: در این جشنواره ما سعی کردیم برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم و برگزاری این جشنواره را ارتقا بخشیم، به همین منظور گاه‌شماری را در نظر گرفتیم و طبق آن جلو رفتیم. خوشبختانه طنین خوش جشنواره فیلم فجر در بسیاری از استان‌های کشور شنیده شد و ما این جشنواره را در آن استان‌ها برگزار کردیم. 

دبیر جشنواره فیلم فجر بیان کرد: ما سعی کردیم در حد توانمان به سینمای ایران کمک کنیم. این سینما نیاز به توجه و مهربانی دارد. حیف است که مهر را در دل نپروریم، پاینده باشید. 

سپس ویدیویی از درگذشتگان یک سال گذشته سینمای ایران به نمایش داده شد.

در ادامه مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر، جوایز چند بخش اهدا شد. 

در بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران، سیمرغ بلورین بهترین عکس به حبیب مجیدی برای مجموعه عکس فیلم «منصور»، دیپلم افتخار بهترین پوستر به احسان برآبادی برای پوستر فیلم «پیر مردها نمی‌میرند» و سیمرغ بلورین بهترین آنونس امید میرزایی برای فیلم‌های «صحنه زنی» و «تک‌تیرانداز» اهدا شد.  

در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه، سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه داستانی به رضا نجاتی برای فیلم کوتاه «ارفاق» اهدا شد.

در بخش مسابقه فیلم‌های مستند، سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند به حجت طاهری برای ساخت مستند «احتضار» رسید.

سپس مراسم آیین بزرگداشت احمدرضا معتمدی با حضور علی نصیریان، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی کشور و مسعود نقاش‌زاده، دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد. 

امروز سینما و تئاتر ایران در هنر دنیا می‌درخشد

علی نصیریان در این مراسم بیان کرد: خیلی خوشحالم چون از اواخر دهه ۲۰ که وارد کار نمایش شدم، می‌بینم که خدا رو شکر سینما و تئاتر کشورمان چه رشد خوبی کرده است. امروز تئاتر و سینمای ایران در هنر دنیا می‌درخشد. این شکرگزاری دارد که زنده ماندم و این روزها را دیدم. 

وی افزود: من بسیار از کار با آقای معتمدی لذت بردم. به یاد داشته باشید که فرهنگ پشتوانه هنر ایران است و هر هنرمندی که می‌خواهد وارد هنر شود ابتدا باید با فرهنگ ایران آشنا باشد. به خصوص امروز که ارتباط آسان شده است. در زمان قدیم ما یک کتاب هنر داشتیم، حالا ببینید چقدر کتاب و استاد وجود دارد. فرهنگ غذای روح و جان یک ملت است.‌ روح یک ملت با سینما، تئاتر و هنر سیر می‌شود. امیدوارم جوانان ما روز به روز پیشرفت کنند. 

احمدرضا معتمدی نیز گفت: در ابتدای انقلاب به ما گفتند که باید طرحی نو در اندازیم. ما دیدم که فیزیک دیگر  نمی‌تواند نظریه‌ای جدید آورد به سراغ فلسفه فیزیک رفتیم و در آن فضا فعالیت کردیم. بعد از آن به دنبال فلسفه فیلم رفتیم و بیش از ۳۰ سال برای آن فعالیت کردیم و دیدم چقدر می‌توان از این مبحث استفاده کرد و کارهای بزرگ انجام داد. در آخر از همسرم تشکر می‌کنم که در زندگیم با حقوق معلمی دانشگاهِ من ساخت و من هیچ کاری برایش نکردم. 

در ادامه این مراسم محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی گفت: از همه کسانی که تلاش کردند تا این جشنواره برگزار شود تشکر می‌کنم. چون می‌دانم فرصت کم است تمام صحبت‌هایم را در بخش تجلی اراده ملی می‌گویم. 

در ادامه این مراسم جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی به «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه‌کنندگی محمود بابایی اهدا شد. 

بهروز شعیبی بیان کرد: این جایزه برایمان خیلی اهمیت دارد. جای خیلی‌ها اینجا خالی است. من و آقای بابایی به نمایندگی یک گروه اینجا هستیم. این جایزه یک صاحب دارد و آن را به زودی به پیشگاه حضرت رضا(ع) تقدیم می‌کنیم. 

آغاز به کار جشنواره چهل‌ویکم از فردا

همچنین محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: جای بسی خوشبختی است که بهار سینمای ایران مقارن با بهار انقلاب اسلامی شده است. ما از فردا آغاز کار چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر را خواهیم داشت. در جشنواره امسال کارهای بزرگی صورت گرفت. ما در ۳۱ استان و بسیاری از روستاها به وسیله سینما سیار این جشنواره را برگزار کردیم. 

وی ادامه داد: در این جشنواره ما چهار نسل از انقلاب را در کنار هم داشتیم و این جای خوشحالی دارد. سینمای ما گام‌های بزرگی برداشته؛ اما با سینمای مطلوب فاصله داریم‌ و باید به سمت آن رفته و به آن برسیم. جشنواره ما پی این بود که امید و آگاهی را به سینمای ایران بیاورد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در برنامه‌های رئیس جمهوری ارتقاء فرهنگ و هنر جایگاه ویژه‌ای دارد. ما برنامه‌های ویژه‌ای داریم تا تمامی مشکلات سینما و هنر ایران را حل کنیم. من از همه تلاشگران هنر که دیده نمی‌شوند، تشکر می‌کنم. ما تمام همت‌مان را از امروز به کار می‌گیریم تا در سال آینده جشنواره شایسته‌تری برگزار کنیم. 

سپس جوایز بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر اهدا شد.

*سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری به حسن نجفی و امیر ولی‌خانی برتی فیلم سینمایی «دسته دختران» رسید.

*سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی به ایمان کرمیان برای فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» اهدا شد.

*سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی به امید گلزاده برای فیلم‌های سینمایی «برف آخر» و «شادروان» تقدیم شد. 

*سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس به مارال جیرانی برای فیلم سینمایی «خائن‌کشی» رسید. 

*سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه به محمدرضا شجاعی برای فیلم سینمایی «ضد» اهدا شد.

*سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به مسیح حدپور سراج برای فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» تقدیم شد. 

*سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به علیرضا علویان برای فیلم‌های سینمایی «علف‌زار» و «بدون قرار قبلی» رسید.

*سیمرغ بلورین بهترین موسیقی‌ متن به مسعود سخاوت‌دوست برای فیلم «موقعیت مهدی» و دیپلم افتخار این بخش به بهزاد عبدی برای فیلم «علف‌زار» تقدیم شد.

*سیمرغ بلورین بهترین تدوین حمید نجفی‌راد برای فیلم سینمایی «علف‌زار» اهدا شد.

*سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به آرمان فیاض برای فیلم سینمایی «برف آخر» رسید.

*سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن به صدف اسپهبدی برای فیلم «علف‌زار» و دیپلم افتخار این بخش به فرشته حسینی برای فیلم «دسته دختران» اهدا شد.

*سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به نادر سلیمانی برای فیلم سینمایی «ضد» و همچنین دیپلم افتخار این بخش به علی‌اکبر اصانلو برای فیلم سینمایی «نگهبان شب» تقدیم شد. 

*سیمرغ بلورین بهترین نقش اول زن به طناز طباطبایی برای فیلم سینمایی «بی‌رویا» اهدا شد.

این خبر در حال تکمیل شدن است...

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین برای فیلم سینمایی سینمای ایران دیپلم افتخار بهترین فیلم تشکر می کنم تقدیم شد اهدا شد علف زار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۵۳۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سینما به روایت سینما/ دیوار میان پایتخت و شهرستان با «آپاراتچی» فروریخت

فیلم «آپاراتچی» مصداقی از پرداختن به سینمای مردمی است که در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر با استقبال مخاطبان مواجه شد و توانست سیمرغ بلورین و جایزه ویژه کارگردانی بخش نگاه نو را از هیئت داوران دریافت کند؛ از مهم‌ترین ویژگی‌های این فیلم روایتی است که فضای خارج از پایتخت ارائه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، «من فقط یک فیلم‌سازم و تمام زندگی‌ام سینماست. سینما شغل من نیست، عشق منه.» این‌ها سخنان جلیل رشیدی است، شخصیت اول فیلم آپاراتچی، که برگرفته از شخصیت جلیل طائفی، یک عاشق سینما در دهه ۶۰ است؛ جلیل اگر چه شغلش نقاشی است، اما عشقش فیلم‌سازی است و حاضر است سختی‌هایش را هم به جان بخرد؛ فیلم آپاراتچی روایتگر دلبستگی‌های یک نقاشِ ساختمانِ عاشقِ سینما است که با اشتیاق تمام به تولید چند فیلم کوتاه موفق شده و در آرزوی ساختن نخستین فیلم سینمایی خودش است؛ به طور کلی در این فیلم با یک اثر درباره سینما و برای سینما روبه‌رو هستیم.

مسئله آپاراتچی مسئله سینما، مسئله بقا یا از میان رفتن سینما است، مسئله فیلم آپاراتچی به ظاهر محدود به یک دوره زمانی خاص و در عمل مربوط به همیشه تاریخ در این مرز پرگهر است و بر این اساس علی طاهرفر، کارگردان فیلم آپاراتچی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه دو رویکرد اساسی در درون‌مایه فیلم آپاراتچی وجود دارد، اظهار می‌کند: رویکرد اول فیلم آپاراتچی هنر مردمی است و رویکرد دوم آن روایت دهه ۶۰، زیست و فرهنگ مردم تبریز در این دهه است که می‌توان گفت در دل همین هنر مردمی ادای دین به سینما نیز موضوعی نهفته است.

وی ادامه می‌دهد: موقعیت فیلم در ادای دین به سینما جزو موقعیت‌های نمایشی است که بیشتر کارگردانان دوست دارند در آن تجربه داشته باشند، چراکه یک عمر پشت دوربین به تجربه نشستند و می‌خواهند همین تجربیات را جلوی دوربین ببرند.

کارگردان فیلم آپاراتچی با اشاره به اینکه ایران همچون کشورهای دیگر نمایندگان زیادی برای نمایش فیلم در سینمادارد و این موضوع یک دغدغه فرهنگی برای سینماگران محسوب می‌شود، تصریح می‌کند: گاهی در دل فیلم‌ها بسیاری از حقایق سینما ظهور و بروز پیدا می‌کند، به طوری که گاهی لحظات شیرینی را رقم می‌زند و گاهی نیز حقایق تلخی در آن است که نکات گفته نشده سینما را بیان می‌کند؛ در همین راستا این اتفاقات دست به دست هم دادند که من با رغبت به سمت آپاراتچی بیایم.

در «آپاراتچی»، تلاش برای ارائه هنر مردمی بود

وی با اشاره به موضوع ادای دین به سینما می‌افزاید: وقتی که با یک موضوع خاص مواجه هستیم مخاطبان آن خاص خواهند بود و عام نیستند در همین راستا تلاش کردیم هنر مردمی را ارائه دهیم که مخاطب عام داشته باشد.

طاهرفر می‌گوید: دغدغه ما این بود که فیلمی با شاخصه‌ها و مولفه‌هایی را تولید کنیم که مخاطب عام را جذب کند تا افراد علاوه بر اینکه لحظات شاد، مفرح، شیرین و گاهی کمدی را مشاهده می‌کنند، هنگام خروج از سینما یک ارزش افزوده فرهنگی نیز به همراه داشته باشند، چراکه مخاطب در سبد فرهنگی خود یک فیلمی را انتخاب و هزینه اقتصادی کرده است در همین راستا حق دارد هنگام خروج از سینما حداقل از نظر مضمونی یک تعالی را در خود احساس کند.

وی در خصوص برخوردهای مردمی نسبت به فیلم نیز اظهار می‌کند: هنگامی که در عرصه غوغاسالاری فیلم‌های کمدی و گیشه‌پسند قدم می‌گذارید، کار دشوار می‌شود، اما به لطف خدا در هر کدام از مولفه‌هایی که بیان شد بازخوردهایی با تراز بالا و پایین از سوی مخاطبان دریافت کردیم که این بازخوردهای خوب انگیزه مضاعفی را برای ادامه دادن در این مسیر به ما داده است.

کارگردان فیلم آپاراتچی با بیان اینکه امیدوارم روزگاری به این نتیجه نرسیم که باید در بستر طنز چیزی را تعریف کنیم تا مخاطب به سینما بیاید، ادامه می‌دهد: ما باید در لایه‌های بیرونی، درونی، فرامتن و زیر متن مفهومی را بگنجانیم تا مردم به بهانه کمدی بودن فیلم بیایند و آن مورد را نیز دریافت کنند؛ از این‌رو امیدوارم روزی فرا برسد که ما در حوزه فیلم‌های غیرکمدی به جایگاهی برسیم که فیلم ما جزو انتخاب نخست تماشاچی‌ها باشد.

وی تصریح می‌کند: طی سال‌های اخیر اتفاقاتی رخ داده که سلیقه مخاطبان را بر مدار برخی کارهای ناصواب فرهنگی بنا گذاشتیم و این اتفاقی نامبارک و راه انحطاط سینمایی ما است، از این‌رو باید توجه داشت که معمولاً وقتی چنین اتفاقی می‌افتد هم سرمایه‌گذاران و هم تهیه‌کنندگان و به‌تبع آن در یک دراز مدت یا میان مدت کارگردانان و نویسندگان نیز به آن سمت خواهند رفت و تنها بر مبنای رسالت خود عمل نمی‌کنند؛ در همین راستا امیدوارم روز فرابرسد که با حمایت سازمان سینمایی و جریان سینمایی کشور شاهد آفرینش آثاری بهتر باشیم.

تنوع ژانرهای جشنواره فجر، از مهم‌ترین نکات آن بود

طاهرفر می‌افزاید: جشنواره فیلم فجر امسال از همان انتخاب فیلم‌ها برای بخش نگاه نو و سیمرغ، طبقه بندی که اتفاق افتاد و جواب نهایی که برگزار کنندگان آن مبنی بر تکمیل جدول فیلم‌ها دادند که در وسط جشنواره نیز خیلی از منتقدین و کارشناسان عنوان کردند که عدالت سینمایی رعایت نشده، با فراز و نشیب زیادی همراه بود؛ در همین راستا باید گفت که حواشی جشنواره زیاد بود اما مهم‌ترین حسن آن وجود تنوع موضوعی قابل قبول سینمای اجتماعی، کمدی، سیاسی، ورزشی و حتی کودک و نوجوان بود.

وی با بیان اینکه ما گاهی اوقات مصلحت را فدای حقیقت می‌کنیم، می‌گوید: بسیاری از فیلمسازان دیگری بودند که باید در بخش سودای سیمرغ حضور پیدا می‌کردند، همه عوامل‌شان به چالش کشیده می‌شدند و یک رقابت پایا پای می‌داشتند اما این اتفاق نیفتاد؛ از این رو یقین دارم که سال بعد سازمان سینمایی یک تدبیری برای این موضوع خواهد داشت.

کارگردان فیلم آپاراتچی اظهار می‌کند: باید اعتراف کنم لطف خدا و شهدا بود که در اولین حضور و اولین فیلمم در بخش مسابقه رفتیم و سیمرغ نیز گرفتیم؛ همچنین خیلی خوشحالم که فیلمی با موضوع دهه ۶۰، جنگ، ترور، شهادت، نماز جمعه و هنر مردمی ساختیم.

وی با بیان اینکه دیوار بزرگ و حائلی که برای تولید فیلم میان شهرستان و پایتخت بود در حال کوتاه شدن است، ادامه می‌دهد: اتفاق بدی است که فیلمسازان شهرستانی بعد از یک، دو و حتی سه دهه بعد فضا برایشان فراهم شود تا فیلم بسازند، چراکه این باعث می‌شود خیلی از انرژی‌ها، پتانسیل‌ها و استعدادهایی که در شهرستان‌ها داریم رو به نابودی برود و گاهی نیز فنا می‌شوند؛ به طوری که شخص یا مسیر خود را عوض می‌کند و قلم و دوربین را زمین می‌گذارند یا امیدی به این سینما نخواهد داشت.

طاهرفر تصریح می‌کند: با رویکردهای امسال جشنواره فیلم فجر به آینده امیدوار شدم و امیدوارم که سازمان سینمایی سوره، فارابی و سازمان سینمایی در ادامه نیز اتفاقات خوبی را رقم بزنند.

تصویر، هنری اثرگذار است

علیرضا استادی بازیگر فیلم آپاراتچی نیز در گفت‌وگو با ایمنا با بیان اینکه از حضور خود در خانواده فیلم آپاراتچی خرسند هستم، اظهار می‌کند: هر هنرمندی دغدغه این را دارد که متفاوت‌تر از قبل باشد، در همین راستا این پروژه برای من یکی از بارزترین موارد بود و زمانی که کار پیشنهاد شد، کلیت فیلم را خواندم و با توجه به اینکه فیلمی روایی و روایتگر بخشی از هنر سینما بود با افتخار نقش پیشنهاد شده را قبول کردم.

وی ادامه می‌دهد: در بازخوردها بیان شد که آپاراتچی فیلم کمدی شریفی است که می‌شود آن را با خانواده دید، نمی‌گویم فیلم‌های دیگر خالی از شرافت بوده اما این فیلم با توجه به تحقیق و پژوهشی که آقای طاهرفر انجام دادند در این زمینه به طبع خود را نشان داده است چرا که وقتی یک کار خروجی یک تفکر و پژوهش باشد و درست چیده شود خروجی آن استقبال خوب مردم خواهد بود؛ از این رو فیلم خوب اقبال شده و نشان می‌دهد که فیلمساز توانسته کار خود را به درستی انجام دهد.

بازیگر فیلم آپاراتچی تصریح می‌کند: جشنواره چکیده و نتیجه کارهای تولید شده یک الی دو ساله هنرمندان است و در فیلم هنرمندان نیز می‌توانیم بازخورد شرایط اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و… را مشاهده کنیم.

وی افزود: هویت یک ملت در آثار هنری‌شان دیده می‌شود به همین خاطر من تمام کارهای تولید شده را خالی از این بحث نمی‌بینم و به مرزبندی شهرستانی و مرکزی زیاد قائل نیستم چراکه هر هنرمندی اگر کار قابل اعتنا برای تولید داشته باشد می‌تواند حرفی نیز برای گفتن داشته باشد؛ در همین راستا فیلم آپاراتچی هم از آن دسته کارهایی است که فیلمساز توانسته به نحو احسن کار خود را انجام دهد.

استادی می‌گوید: ساخت فیلم‌هایی همچون آپاراتچی می‌تواند بر فرهنگ یک کشور اثرگذار باشد چرا که اکنون یکی از هنرهای ارتباطی و تأثیرگذار، هنر تصویر است و باید بیشتر به آن اهمیت داده شود.

وی اظهار می‌کند: به وفور سوژه‌هایی همچون آپاراتچی در کشور و جامعه ما اتفاق افتاده است؛ در همین راستا پرداختن به شخصیت‌های هنری، قهرمانی، فرهنگی و… در قالب سینما، تلویزیون و مواردی از این دست می‌تواند بر افق فرهنگی و هنری کشور مؤثر باشد.

به گزارش ایمنا، آپاراتچی تازه‌ترین روایت سینما از سینما است که می‌توان آن را ادای دینی به این حوزه دانست اما آنچه این فیلم را از دیگر آثار مشابه در این زمینه متمایز می‌کند، پرداختن به سینمای مردمی است و تقابل آشکاری که این نوع از سینما با دو جریان تحجر و شبه روشنفکری دارد؛ فیلم سینمایی آپاراتچی در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر با استقبال مخاطبان مواجه شد و توانست سیمرغ بلورین و جایزه ویژه کارگردانی بخش نگاه نو را از هیئت داوران دریافت کند و در این راستا باید به این نکته توجه داشت آپاراتچی سعی داشته عموم مردم را به فیلم جذب کند و در این مسیر به موفقیت نیز دست یافته است.

کد خبر 748562

دیگر خبرها

  • اختتامیه جشنواره دانش و پژوهش امام علی (ع) برگزار شد
  • باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
  • مراسم گرامیداشت چهلمین روز شهادت شهدای راه قدس
  • اختتامیه نخستین جشنواره قلب شهر برگزار می‌شود
  • جشنواره دریای سرخ به فیلم ایرانی جایزه داد
  • اختتامیه دومین جشنواره نوجوان و جوان برتر ساوجبلاغ برگزار می‌شود
  • اختتامیه جشنواره سفیران سلامت در چابهار برگزار شد
  • حضور 3 فیلم کوتاه ایرانی در یکی از معتبرترین جشنواره‌های فیلم کوتاه
  • سینما به روایت سینما/ دیوار میان پایتخت و شهرستان با «آپاراتچی» فروریخت
  • فیلمی که دیوار میان پایتخت و شهرستان را از بین برد